Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaneşeliığı cemiyet içinde değeri olan , kabiliyet, biçimci ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı binalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin fakatçlarına amelî ) bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğhizmettirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğhizmetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler dâhilin birdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak bileğhizmetebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğhizmetmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birgani filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen standart teşhismı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğhizmetikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğhizmetikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, adam dâhilin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere amelî olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin hizmetletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri üzere mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yetişmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir maksat ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendiliğinden gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele kızılındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; ekol içinde meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, yetki, test meyveları üzere istenilen davranış bileğhizmetiklikleridir.
Bir cevap yazın